Słoneczne latanieAutor:Jacek Waszczuk w dniu:2013-08-16 23:01:42

Wieczorem 6 lipca 2013 roku na lotnisku Johna F. Kennedy'ego w Nowym Jorku wylądował samolot napędzany energią słoneczną Solar Impulse. Szczęśliwe lądowanie zakończyło etapowy przelot nad Ameryką Północną. Pomimo niewielkich problemów technicznych operacja zakończyła się sukcesem.

Projekt samolotu Solar Impulse napędzanego energią słoneczną zrodził się na początku XXI wieku. Pomysłodawcą i motorem napędowym projektu był Bertrand Piccard. W tym czasie latały już samoloty napędzane energią słoneczną. Solar Impuls wkracza jednak w nową jakość. Ma umożliwić przelot dookoła świata przy użyciu jedynie energii słonecznej. Podczas dnia, ogniwa słoneczne rozmieszczone praktycznie na całej dostępnej powierzchni skrzydeł zasilają silniki napędowe, a nadmiar energii trafia do akumulatorów. Wielkość akumulatorów ma zapewnić lot od zachodu do wschodu słońca.

  

Piccard do sfinalizowania pomysłu pozyskał firmy z całej Europy. W 2007 roku przystąpiono do budowy, by 3 grudnia 2009 roku wykonać pierwszy krótki lot. W 2010 roku kontynuowano loty doświadczalne, ustanawiając przy okazji pierwsze rekordy zarejestrowane w FAI. Przykładowo 7-8 lipca 2010 André Borschberg wykonał lot trwający 26h 10min 19s. Przy okazji ustanowiono rekordy pułapu /9235 m/ i przewyższenia /8744 m/. W 2011 roku samolot wystawiono na Paris Air Show. Kontynuowano dalej loty doświadczalne, w tym pierwszy lot wykonał Bertrand Piccard.

Wiosną 2013 roku Solar Impulse trafił do USA, gdzie ekipa techniczna przygotowała samolot do etapowego przelotu nad kontynentem północnoamerykańskim.

Trasę podzielono na następujące etapy:

San Francisco - Phoenix 3-4.05.2013

Phoenix – Dallas 22-23.05.2013

Dallas – St Louis 3-4.06.2013

St Louis – Washington 14-15.06.2013

Washington – Nowy Jork 6.07.2013

 

14 lipca 2013 roku samolot wystawiono na lotnisku JFK w Nowym Jorku do publicznej prezentacji.

  

Samolot o rejestracji HB-SIA tym przelotem trafił na karty lotniczej historii. Jak widać na poniżej dołączonym filmie lot poza wyczynem czysto sportowym, był także sprawdzianem możliwości technicznych samolotu. Był również wydarzeniem medialnym.


 

Odbiciem wyczynu była rejestracja rekordów przez FAI, w tym przelotu docelowego oraz wolnego przelotu na odległość 1506,5 km. Wynik o tyle ciekawy, iż Solar Impulse napędzany jest czterema silnikami o mocy 7,5 kW każdy.

Pierwszy krok został zrobiony. Obecnie budowany jest drugi egzemplarz samolotu o rejestracji HB-SIB z pewnymi zmianami w stosunku do pierwowzoru. Największą różnicą będzie chyba powiększona rozpiętość skrzydeł z obecnych 63 metrów do 80 metrów. Kabina pilota będzie hermetyzowana, co w połączeniu z większą rozpiętością umożliwi loty na odległość do 12000 m. Oblot nowej maszyny zaplanowany na lato 2013 został opóźniony. Podczas prób obciążeniowych dźwigara skrzydłowego nastąpiła awaria. Opóźni to oblot o około rok. Na 2015 rok zaplanowano przelot dookoła świata trwający ok. 20-25 dni podzielony na kilka etapów, by każdy pilot pilotował nie dłużej niż cztery doby.

Zdjęcia ilustrujące wykonano podczas przelotów i pochodzą z oficjalnej strony projektu:

http://www.solarimpulse.com/