MITSUBISHI Ki-67 HIRYU, PEGGYAutor:Jacek Waszczuk w dniu:2013-06-23 17:39:05

Mitsubishi Ki-67 HIRYU, PEGGY to oznaczenie ciężkiego bombowca używanego w armii i flocie japońskiej.

(Wojskowe oznaczenie: Ciężki Bombowiec Armii Typ 4 Model 1; HIRYU – Latający Smok, w kodzie aliantów samolot otrzymał kod PEGGY).

W 1940 roku, gdy do normalnego użytkowania wszedł bombowiec Nakajima Ki-49, w sztabie przystąpiono do opracowania założeń dla jego następcy. Według terminologii japońskiej był to ciężki bombowiec mogący przenosić do 1000 kg bomb. Przyrównując go do maszyn alianckich z porównywalnego okresu tytuł „ciężki” w żaden sposób mu się nie należał (dla przykładu amerykańskie średnie bombowce B-25 Mitchell cechowały się udźwigiem 2722 kg bomb, B-26 Marauder - 1814 kg, jednosilnikowy A-20 Havoc - 907 kg bomb).

W lutym 1941 roku złożono zamówienie na bombowiec cechujący się:

- prędkością maksymalną 550 km/h,

- promieniem działania 700 km z ładunkiem 500 kg,

- maksymalnym ładunkiem bomb nie mniejszym niż 800 kg,

- praktycznym pułapem działania 4000 - 7000 m.

Głównym konstruktorem tego samolotu został Ozawa Kyonosuke, który zaprojektował samolot w układzie wolnonośnego średniopłata o nowoczesnej metalowej konstrukcji. Zbiorniki paliwa wyposażono w powłokę samouszczelniającą. Dla ochrony załogi zalecono w kluczowych miejscach umieszczenie płyt pancernych. Jako napęd wykorzystano dwa gwiazdowe, osiemnastocylindrowe silniki o mocy maksymalnej po 1900 kM. Mimo iż nie był to realnie ciężki bombowiec to udało się stworzyć samolot o doskonałych własnościach. Był szybki i zwrotny a także stosunkowo odporny na uszkodzenia. Wśród bombowców japońskich posiadał najbardziej odporną konstrukcję. Zanim samolot wszedł do produkcji zlecono opracowanie wersji torpedowej. W efekcie powstał wariant bombowo - torpedowy (wyprodukowano ponad 420 maszyn tej wersji).

 

 

Foto: Mitsubishi Ki-67 HIRYU, PEGGY



Niezłe osiągi powodowały, iż postanowiono wykorzystać ten samolot jako bazę do skonstruowania kolejnych odmian maszyn bojowych: nocnego myśliwca, dziennego myśliwca, nosiciela kierowanych pocisków rakietowych, wyspecjalizowanego samolotu torpedowego, samolotu wczesnego ostrzegania wyposażonego w radiolokator, holownika szybowców transportowych, wersji transportowej oraz specjalistycznego samolotu do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Okazało się, iż prace nad modyfikacjami wpływają na opóźnienie bazowej produkcji. Dlatego też większość z tych prac zarzucono pozostając przy produkcji wersji bombowej i bombowo - torpedowej.

Pierwszy prototyp oblatano na przełomie lat 1942/1943. Zamówiono zbudowanie trzech prototypów i 16 samolotów wersji przedseryjnej. Następnie uruchomiono produkcję seryjną samolotów, które odznaczały się zwiększonym zapasem paliwa o 1320 l oraz powiększonym uzbrojeniem. Począwszy od 161. egzemplarza samolot produkowany był w wersji bombowo - torpedowej. Załoga Mitsubishi Ki-67 HIRYU, PEGGY składała się z 6 - 8 lotników.

Pierwsze samoloty weszły do uzbrojenia w jednostkach bazujących w Chinach, ale używane były też na Okinawie Winian, Saipan, Guam oraz we francuskich Indochinach. Późne wprowadzenie samolotów do użycia czyli w drugiej połowie II Wojny Światowej, gdy przewaga lotnictwa alianckiego była coraz bardziej widoczna, w połączeniu z coraz słabszym wyszkoleniem nowych pilotów trafiających do jednostek bojowych skutkowało tym, że nie uzyskano spektakularnych sukcesów.

 

W 1945 roku powstała wersja do lotów specjalnych czyli samolot samobójczy, w którym załogę zredukowano do trzech lotników. Zlikwidowano stanowiska strzeleckie zakrywając je blachą duralową. Wersja samobójcza mogła zabrać na pokład dwie bomby po 800 kg lub umożliwiała rozmieszczenie w samolocie 2900 kg ładunku wybuchowego. Od 1943 roku do końca II Wojny Światowej zbudowano około 700 - 780 takich samolotów.

 

 

Foto: Mitsubishi Ki-67 HIRYU, PEGGY



KONSTRUKCJA

Metalowa, półskorupowa, kryta blachą. Na skrzydłach lotki i klapy. Podwozie trójkołowe, chowane w locie.

NAPĘD

Dwa silniki dwugwiazdowe, osiemnastocylindrowe Mitsubishi Ha-104 (w armii typ 4) o mocy maksymalnej po 1900 kM.

Śmigła metalowe czterołopatowe o zmiennym skoku.

UZBROJENIE

1 działko Ho-5 kal 20 mm, 5 kaemów Ho-103 typ 1 kal. 12,7 mm oraz bomby i torpedy. Standardowy ładunek bombowy to jedna bomba 500 kg lub 800 kg lub torpeda 800 kg lub 1050 kg. Do lotów kamikaze podwieszano po dwie bomby 800 kg lub ładowano specjalny ładunek wybuchowy ważący 2900 kg.

DANE
Rozpiętość                      [m] 22,50
Długość                           [m] 18,7
Wysokość                        [m] 7,70
Powierzchnia nośna      [m2] 65,9
Masa własna                   [kg] 8650
Masa całkowita               [kg] 13 765
Prędkość maksymalna [km/h] 537
Prędkość przelotowa     [km/h] 400
Pułap                                [m] 9500
Zasięg                              [km] 2800
Zasięg maksymalny      [km] 3800