Mitsubishi B5M1Autor:Jacek Waszczuk w dniu:2013-06-09 13:04:30

 

Mitsubishi B5M1 MABEL /KATE 61/ - pokładowy samolot bombowo - torpedowy marynarki, typ 97.

W 1935 roku w Japonii ogłoszono wymagania techniczne określane kryptonimem 10 Shi, które powinien spełniać pokładowy samolot bombowo - torpedowy marynarki z trzyosobową załogą.

 

Projekt samolotu MITSUBISHI B5M1

 

Wytwórnia Nakajima zaoferowała projekt samolotu Nakajima B5N1 z wykorzystaniem wielu nowości i dlatego spodziewano się, że sprawi on sporo kłopotów podczas projektowania, a następnie podczas eksploatacji. W odpowiedzi Mitsubishi zaprojektowało samolot o dużo prostszej konstrukcji. Mimo tego postarano się, by maszyna spełniała wymagania konkursu (min. prędkość 330 km/h, czas lotu 7 godzin). B5M1 otrzymał stałe podwozie trójkołowe osłonięte owiewkami, skrzydła do hangarowania składane do góry w połowie rozpiętości, przy czym składanie wykonywano ręcznie. Śmigło posiadało zmienny skok, przy czym zmianę można było wykonać ręcznie przed startem.

Ponieważ osiągi obu maszyn spełniały założone wymagania i trudno było określić jednoznacznego zwycięzcę konkursu, oba samoloty zostały skierowane do ograniczonej produkcji.  O zwycięstwie jednego z typów miała rozstrzygnąć eksploatacja w warunkach bojowych podczas walk w Chinach.

Fot. MITSUBISHI B5M1


Początkowo lotnicy i obsługa bardziej ufała konwencjonalnej konstrukcji z firmy Mitsubishi. Jednak spodziewane kłopoty konstrukcyjne u konkurenta zostały zażegnane i dlatego Nakajima jako maszyna bardziej perspektywiczna /z chowanym podwoziem/ została skierowana do seryjnej produkcji.

Mimo iż opracowano zmodernizowaną wersję samolotu B5M1 o poprawionych osiągach nie zmieniło to sytuacji i dalszej produkcji tej konstrukcji nie uruchomiono.

W kodzie alianckim samolot miał oznaczenie MABEL, a następnie KATE 61.

Na początku lat czterdziestych XX wieku po wycofaniu tych samolotów z pierwszej linii, do 1943-1944 roku używane były one jeszcze w szkołach lotniczych oraz jako maszyny treningowe.

Fot. MITSUBISHI B5M1


KONSTRUKCJA

Metalowa, kryta blachą. Skrzydła składane ręcznie do góry do hangarowania; wyposażone w lotki i klapy krokodylowe. Podwozie stałe, trójkołowe, osłonięte owiewkami.

NAPĘD

Silnik dwugwiazdowy, czternastocylindrowy Mitsubishi Kinsei 43 o mocy 740 kW. Śmigło 3 - łopatowe o zmiennym skoku, nastawnym przed lotem na ziemii.

UZBROJENIE

Ruchomy kaem typ 89 kal. 7,7 mm w tylnej kabinie; dwa stałe kaemy typ 89 kal. 7,7 mm w skrzydłach oraz 800 kg torped lub bomb.

DANE

Rozpiętość  [m]  -  15,3
Długość  [m] -   10,23
Wysokość [m]  -  3,12
Powierzchnia nośna  [m2]  - 37,95
Masa całkowita [kg] - 4000
Prędkość maksymalna [km/h] - 380
Pułap praktyczny  [m] -  8200
Zasięg [km]  - 2350