KAWANISHI H8K EMILYAutor:Jacek Waszczuk w dniu:2013-06-23 17:38:32

KAWANISHI H8K EMILY, SEIKU (SEIKU - czyste niebo, w kodzie aliantów - EMILY) - to oznaczenie wodnosamolotu rozpoznawczego japońskiej marynarki typ 2.

W 1938 roku opracowano wymagania 13 Shi, które powinna spełniać łódź latająca, patrolowa, bombowa i transportowa. W stosunku do wymagań 9 Shi z 1934 roku, według których powstała wcześniejsza łódź Kawanishi H6K, wymagania znacznie podniesiono /m.in. oczekiwano, że zasięg nowej konstrukcji wzrośnie aż o 50%/. Mając za wzór niezłą łódź latającą opracowano najlepszy samolot w swojej klasie. Zaprojektowana konstrukcja przewyższała osiągami wszystkie współczesne konkurencyjne samoloty m.in. amerykańską Catalinę, brytyjską Short Sunderland czy niemiecką łódź Do-24.

Prace projektowe prowadzili Yoshio Hashiguchi i Shizuo Kikahura. Kierunkiem, w którym podążyli konstruktorzy było zbudowanie samolotu o możliwie jak najczystszej aerodynamicznie linii. Dlatego zaprojektowano spód kadłuba z dwoma niewielkimi redanami w miejsce jednego dużego. Zaprojektowano też pływaki podskrzydłowe wciągane po starcie w skrzydła, lecz rozwiązanie to jako zbyt ciężkie i skomplikowane ustąpiło miejsca klasycznym, umocowanym na stałe pływakom. O jakości samolotu świadczyły między innymi protektorowane zbiorniki paliwa wyłożone masą samozasklepiającą. Opancerzono miejsca załogi oraz zastosowano dość mocne uzbrojenie defensywne.

Prototyp oblatano w końcu 1940 roku z silnikami o mocy po 1530 kM. Po próbach w 1941 roku okazało się, że należy poprawić zachowanie łodzi na wodzie i poprawić stateczność kierunkową. Po zmianach w konstrukcji kadłuba oraz powiększeniu statecznika pionowego, w 1941 roku konstrukcja weszła do produkcji pod pełnym oznaczeniem H8K1 Typ 2 Model 11.

Pierwszą operacją bojową w marcu 1942 roku była próba nocnego zaatakowania wyspy Oahu na Hawajach. Miejscem startu były wyspy Marshalla odległe od celu o 3700 km. Lot w obie strony wymagał międzytankowania, co miały zabezpieczyć okręty podwodne, lecz pogoda pokrzyżowała plany.

Po opracowaniu mocniejszej wersji silników powstała wersja H8K2 model 12, wyposażona między innymi w radar. Przyrost mocy umożliwił wzrost prędkości maksymalnej. Na bazie tej odmiany powstała wersja transportowa, o zredukowanym uzbrojeniu defensywnym oraz wyposażeniu kadłuba umożliwiającym przewóz ładunków lub ludzi. Odmiana transportowa H8K-2L model 32 Seiku umożliwiała przewóz 64 wyposażonych żołnierzy lub odpowiedni ładunek. Na podstawie tego modelu opracowano także wersję do przewozu pasażerów /24 osoby w komfortowych warunkach/. Wersja eksperymentalna
H8K-3 model 22 została wyposażona w chowane w locie pływaki podskrzydłowe oraz chowaną górną wieżyczkę strzelecką, lecz rozwiązanie jako zbyt ciężkie i skomplikowane nie zostało przyjęte do użytku. Próbowano jeszcze zwiększyć osiągi zabudowując do modelu H8K-3 mocniejsze silniki jednak ta nowa odmiana oznaczona jako H8K-4 model 23 również nie weszła do produkcji.

Łącznie zbudowano około 170 łodzi wszystkich wersji.

Wojnę przetrwało zaledwie kilka samolotów tego typu, jeden zachowany został w Tokio.

Fot: KAWANISHI H8K Emily



KONSTRUKCJA

Metalowa, kryta blachą. Na skrzydłach lotki i klapy, pod skrzydłami dwa pływaki. Podwozie trójkołowe, chowane w locie.

NAPĘD

WERSJA H8K-1

Cztery silniki dwugwiazdowe, czternastocylindrowe Mitsubishi MK4A Kasei 11 o mocy po 1530 kM. Śmigła czterołopatowe.

WERSJA H8K-2

Silniki gwiazdowe Mitsubishi Kasei 22 o mocy po 1825 kM. Śmigła czterołopatowe.

UZBROJENIE

 

WERSJA H8K-1

2 ruchome działka Typ 99 kal. 20 mm, 4 ruchome kaemy Typ 97 kal. 7,7 mm, 1600 kg bomb lub 2 torpedy po 800 kg. W kadłubie znajdowało się kilka otworów, w których można było umieszczać przenośna kaemy obsługiwane przez załogę.

WERSJA H8K-2

W 5 stanowiskach strzeleckich 5 ruchomych działek Typ 99 kal. 20 mm, 2-4 ruchome kaemy Typ 97 kal. 7,7 mm, 2000 kg bomb lub 16 bomb głębinowych po 60 kg lub 2 torpedy Typ 91 po 800 kg.

WERSJA H8K-2L

Ruchome działko Typ 99 kal. 20 mm, ruchomy kaem Typ 2 kal. 13 mm.

PORÓWNANIE WERSJI H8K1 / H8K2 / H8K3

Rozpiętość                        [m] 38,00 / 38,00 / 38,00
Długość                             [m] 28,15 / 28,15 / 28,1
Wysokość                         [m] 9,15 / 9,15/ -
Powierzchnia nośna       [m2] 160 / 160 / 162
Masa własna                    [kg] 15500 / 18380 / 18570
Masa całkowita                [kg] 24500/ - / -
Masa maksymalna         [kg] 31000 / 32500 / 32500
Prędkość maksymalna  [km/h] 432 / 467 / 470
Prędkość przelotowa      [km/h] 296 / 296/ -
Pułap                                  [m] 8766 / 8770/ -
Zasięg                                [km] 4000 / 5000 / 4700
Zasięg maksymalnie      [km] 7155 / 7150/ -