Arsenal Delanne 10C.2Autor:Bartłomiej Poniewierski w dniu:2013-04-07 20:14:11

W okresie międzywojennym Maurice Delanne był prawdopodobnie największym propagatorem skrzydeł tandemowych na świecie. Układ ten charakteryzował się obecnością dwóch płatów podobnej powierzchni, umieszczonych jeden nad drugim.

Nieugiętość Delanne'a doprowadziła do ukończenia prototypu Delanne 20. Był to niewielki samolot ze skrzydłem tandemowym, mieszaną konstrukcją i 4-cylindrowym silnikiem rzędowym Regnier R6 o mocy 180 KM. Oblot zaplanowano na 10 sierpnia 1938r. Awangardowy układ samolotu zaskoczył pilota do tego stopnia, że maszyna rozbiła się w czasie rozbiegu.

Drugi prototyp z niewielkimi przeróbkami udało się oblatać w marcu 1939r. Samolot charakteryzował się niską prędkością minimalną i niezłymi własnościami lotnymi.

Udane loty próbne zainteresowały Ministerstwo Lotnictwa Francji, które przekazało projekt do firmy Arsenal de I`Aeronautique. Ministerstwo zamówiło prototyp samolotu myśliwskiego.

Prototyp myśliwca Arsenal-Delanne 10C.2 (foto. Musee de I`Air et de I`Espace)

Pierwotny projekt całkowicie zmieniono. Kadłub powiększono a dwuosobową kabinę przesunięto na koniec kadłuba. Do budowy kadłuba użyto trójwarstwowej blachy zgrzewanej elektrycznie. Takie poszycie zapewniało odpowiednią sztywność bez konieczności stosowania części wewnętrznych konstrukcji. Napęd zapewniał rzędowy silnik Hispano-Suiza 12 Ycrs o mocy 860 KM. Charakterystyczny wlot powietrza umieszczono tuż pod silnikiem. Zbiorniki paliwa o pojemności 600 dm3 zabudowano za silnikiem. Przedni płat wzorowany na „skrzydle Puławskiego” wyposażono w dzielone klapolotki, podparto go zastrzałami. Drugi wolnonośny płat miał nieco mniejszą powierzchnię, trapezowy obrys a na jego końcach umieszczono stery kierunku. Trójpodporowe podwozie składało się ze stałego kółka ogonowego i głównego podwozia, całkowicie chowanego w kadłub.

Jako uzbrojenie planowano 20 mm działko strzelające przez wał śmigła i dwa 7,5 mm kaemy umieszczone w przednim płacie. Kolejne dwa kaemy planowano umieścić na stanowisku tylnego strzelca. Prototyp Arsenal-Delanne 10C.2 ukończono na początku 1940r. Natychmiast rozpoczęto próby naziemne, jednak nie zdołano wykonać oblotu.

Pozycja strzelca. Zakłady Arsenal de I`Aeronautique. (foto. Musee de I`Air et de I`Espace)

Prototyp został zdobyty przez Niemców na lotnisku Villacoublay. Awangardowy układ płatowca zaintrygował pilotów, którzy początkowo wbrew zaleceniom RLM /Reichsluftfahrtministerium - Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy/ rozpoczęli przygotowania do lotów. Po uzyskaniu zgody urzędników prace nabrały tempa i po wprowadzeniu poprawek 10C.2 wykonał pierwszy lot w październiku 1941r. Prototyp wylatał ok. 6 godzin. W powietrzu sprawował się poprawnie. Samolot przewieziono do Rechlina, lecz jego dalsze losy nie są znane.

Prototyp testowany przez Niemców (foto. Bundesarchiv)

 

 

Dane taktyczno-techniczne:

Arsenal-Delanne 10C.2 był dwumiejscowym, jednosilnikowym samolotem myśliwskim o całkowicie metalowej konstrukcji i tandemowym układzie płatowca.

Napęd:

12-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik Hispano-Suiza 12 Ycrs o mocy 860 KM.

Uzbrojenie (planowane):

Działko Hispano-Suiza 20 mm, 4 karabiny maszynowe MAC 1934 7,5 mm – dwa stałe w przednim płacie, dwa w ruchomym stanowisku tylnego strzelca.

 

  • Długość [m]                        7,35
  • Wysokość [m]                          3
  • Rozpiętość [m]                   10,1
  • Masa startowa [kg]           2850
  • Prędkość maks [km/h]       550
  • Pułap maks [m]              10000