Geneva Cointrin International Airport (GVA/LSGG), SzwajcariaAutor:Tomasz Chrul w dniu:2012-12-20 11:37:32

     Genewa – często omyłkowo brana za stolicę Szwajcarii (którą jest Berno!), to siedziba licznych organizacji międzynarodowych i jedna z większych baz biznesowych. Swoje główne siedziby mają tu m.in. ONZ, IATA, WHO, CERN. Miasto położone jest nad jeziorem Leman, nazywanym też Jeziorem Genewskim.

Port Lotniczy Geneve Cointrin położony jest w zachodniej części miasta, przy granicy  szwajcarsko‑francuskiej. Jest to lotnisko z jednym pasem startowym, o kierunkach 05-23 i długości 3900 m. W 2011 lotnisko obsłużyło łącznie ponad 13mln pasażerów, z czego ponad 44 tys. na trasie GVA-WAW realizowanej przez PLL LOT (jedyne bezpośrednie połączenie z Genewy do Polski). Głównym przewoźnikiem jest EasyJet (5mln pax), który wyprzedza nawet lokalną linię SWISS Airlines (2mln pax).

Różnorodność linii i maszyn, które można tu obserwować, jest ogromna. Poza liniami europejskimi loty oferują tacy przewoźnicy jak np. Etihad, Qatar, Saudi Arabian, Air Canada, Continental, Kuwait Airways, Uzbekistan Airways. Bardzo często można tu spotkać samoloty rządowe, np. z państw arabskich czy afrykańskich. Oddzielną grupą są samoloty biznesowe - codziennie lądują tu dziesiątki bizzjetów z całego świata. W Genewie mają siedzibę firmy oferujące chartery biznesowe, m.in. JetAviation, TAG Aviation, PrivatAir.

Spotting w Genewie jest dość popularny, jest tu spora grupa ludzi zainteresowanych lotnictwem. Wszyscy są bardzo przyjaźni i chętnie wymieniają się informacjami o ruchu na lotnisku. Fotografowanie nie jest tu postrzegane negatywnie, ze strony służb lotniska nie doświadczymy żadnych nieprzyjemności czy problemów (jedyny wyjątek to ochrona lotów El-Al do TelAwiwu, ale do tego jesteśmy przyzwyczajeni na całym świecie).

W zależności od kierunku operacji i pory dnia wyróżnić można cztery najpopularniejsze miejsca sprzyjające fotografowaniu. Dla spotterów najbardziej interesujące są operacje na pasie 23.

 

Fot.1.

 

Fot.2.

Fot.3.

1. Operacje z pasa 23 (tzw. od jeziora):

     Przed południem miejscem oferującym najlepszy widok i możliwość fotografowania jest wzniesienie niedaleko Tunelu Routier (fot1) (zdj A5), po stronie szwajcarskiej. Jest to punkt, z którego doskonale widać zarówno kołujące do startu samoloty (zdjA2), jak i przyziemienia lądujących maszyn (zdj A3). Tło zdjęć jest bardzo malownicze – widać stąd piękne pasmo gór Jura. (zdjA4)

Problemem może być zaparkowanie auta - w okolicy nie ma oficjalnych miejsc postojowych. Można za to bardzo łatwo dojechac tu komunikacją miejską (linie autobusowe 28 lub Y). Miejsce to jest idealne od wschodu słońca do wczesnych godzin popołudniowych. Kiedy słońce przechodzi przez oś pasa należy przenieść się na przeciwną stronę lotniska, co odbywa się prosto i szybko dzięki wspomnianemu tunelowi.

Dodatkowy punkt obserwacyjny znajduje się w pobliżu budynków dla uchodźców (A1), ale jest to miejsce rzadko odwiedzane. Wybierając się tam, należy pamiętać, aby zachowywać się spokojnie i cicho, ponieważ spotterzy są tam tolerowani, ale niekoniecznie mile widziani.

Po południu idealnym miejscem jest park (B) w Ferney-Voltaire (Francja). Jest to świetne miejsce (zdj B3) oferujące widok na próg pasa 23 (zdj B1), umożliwia to obserwację samolotów ustawających się na pasie oraz lądujących od strony Jeziora Genewskiego. Przy dobrej pogodzie z parku można zobaczyć najwyższy szczyt Europy – Mt. Blanc i można uwiecznić go jako wspaniałe tło dla samolotów.(zdj B2)

W tym miejscu nie ma problemów z pozostawieniem auta - tuż przy parku jest spory parking należący do pobliskiego marketu LIDL.

 

Fot.A2. Boeing 747- 400 United Arab Emirates

 

Fot.A3. Airbus 340-600 Etihad

Fot.A4. Airbus A300f DHL

 

Fot.A5. Douglas DC-8 Brisair

 

Fot.B1. Airbus A320 retro - Air France

 

Fot.B2. Boeing 777-200 Emirates

Fot.B3. Airbus A320 TAP Portugal

 

2. Operacje z pasa 05 (tzw. od miasta):

     W godzinach przedpołudniowych najlepszym miejscem dla spotterów jest parking samochodowy przy centrum bizzjetowym (C)[fot2], czyli BizzApron. Jest to parking dla pilotów i pracowników firm oferujących chartery biznesowe. Miejsce jest ogólnodostępne dla pieszych, jednak brak miejsc parkingowych dla „cywili”. Z tego punktu idealnie widać samoloty kołujące na pas startowy (zdj C1)- holding point znajduje się równolegle do płotu lotniska, samoloty stoją wówczas dokładnie bokiem do obserwatora. (ZdjC2)(Zdj C3) W tym miejscu może być trudno złapać lądujące samoloty, ale nie jest to niemożliwe.

Można też przejść nieco dalej i ustawić się wzdłuż ogrodzenia przy ulicy (C1), skąd (zdj C4) łatwiej fotografować lądowania, ale z kolei nie jest to idealne miejsce na fotografowanie kołowań.

Fot.C1. Airbus A340-500 Etihad

Fot.C2. McDonnell Douglas MD-11f

Fot.C3. Boeing 757-200 Privat Air

Fot.C4. Airbus 330-300 Aeroflot

W godzinach popołudniowych przenosimy się na przeciwną stronę pasa. Dobrą miejscówkę oferuje salon samochodowy NISSAN [miejsce D], a dokładnie jego dach, na którym znajduje się parking i mała restauracja. Z tego miejsca idealnie widać podejście i lądowania (Zdj D2, zdj D3). Niestety, starty są słabo widoczne, bo częściowo zasłaniają je krzaki i drzewa (zdj D1).

Parkowanie w pobliżu punktów C, C1, D nie jest najwygodniejsze. Samochód można zostawić na płatnym parkingu w centrum handlowym Blandonett lub na parkingu przy Media Markt (niedaleko punktu D), ale tam czas postoju ograniczony jest do 3 godzin. Najwygodniej dojechać komunikacją miejską do przystanku Blandonett, stamtąd krótki spacer do punktu C lub dalej.

Fot.D1. Airbus 340-300 Klaret Aviation

Fot.D2. Airbus A340-200 Saudi Arabian Royal Fight

Fot.D3. Airbus 340-300 Air Muritius

Lotnisko w Genewie nie posiada tarasu widokowego (kilka lat temu został zamknięty, obecnie jest tam restauracja). Z tego powodu niemożliwe jest obserwowanie płyty lotniska z bliska. Jednym z punktów najbliższych płycie jest fragment podjazdu przy Hali nr 7 Palexpo Arena (E)(fot 3). Jednak w tym miejscu potrzebna jest drabina, a przestrzeń na umieszczenie aparatu i czas na zrobienie zdjęcia są bardzo małe. Innym ciekawym punktem, dokładnie po przeciwnej stronie lotniska, jest kawiarnia przy Aeroklubie (F) [zdjF1]. Tu również fotografowanie jest nieco utrudnione ze względu na wysoki płot (niezbędna drabina).

     Podsumowując: lotnisko Geneve Cointrin jest bardzo ciekawym i przyjaznym obiektem. Różnorodność linii i maszyn nie zawiedzie żadnego entuzjasty lotnictwa, a dostępność ciekawych miejsc i widoki zachęcają do aktywnego spędzania czasu.

Fot.F1. Airbus 319CJ - Turkey Government

Wszystkie zdjęcia autorstwa Tomasza Chrula.