Musée de l'Air et de l'Espace, Le BourgetAutor:Jolanta Janczyk w dniu:2012-12-06 18:23:50

 

Francuskie Muzeum Lotnictwa i Astronautyki jest najstarszym muzeum lotnictwa na świecie.   Powstało w 1919 roku z inicjatywy Alberta Caquota, najznakomitszego francuskiego inżyniera lotnictwa pierwszej połowy XX wieku, twórcy znakomitej, istniejącej do dziś Ecole Nationale Supérieure d’Aéronautique (1928). 
Od 1975 roku Musée de l'Air et de l'Espace znajduje się na terenie lotniska Le Bourget, położonego 12 km na północny wschód od Paryża.

 

 

 

Dla miłośników lotnictwa Le Bourget kojarzy się przede wszystkim z odbywającymi się tam od 1953 roku paryskimi pokazami lotniczymi ‘Paris Air Show’, ale historia lotniska jest znacznie dłuższa, sięga 1914 roku, kiedy to na jego terenie znajdowała się ważna strategicznie dla Francji baza wojskowa. Dopiero po I wojnie światowej w 1919 roku na jej terenie powstało lotnisko cywilne, które przez lata było jedynym paryskim lotniskiem. Zostało zamknięte w 1980 roku. Dziś z lotniska korzystają tylko business jety.
Lotnisko Le Bourget znane jest również z tego, że w kwietniu 1927 roku na Le Bourget wylądował Charles Lindbergh swoim samolotem ‘Spirit of Saint Louis’ po pierwszym w historii samotnym locie przez Atlantyk. Dwa tygodnie przed nim 8 maja 1927 roku
z Le Bourge wystartował francuski ‘Biały Ptak’ (L'Oiseau Blanc), który zaginął w niewyjaśnionych okolicznościach nad Atlantykiem.
 
Musée de l'Air et de l'Espace posiada 19 595 eksponatów i dokumentów, w tym 150 samolotów. 
Spis samolotów znajduje się na stronie 
http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/imh/fpa.htm 
Najstarsze eksponaty pochodzą z XVI wieku. Zbiory muzeum podzielone są na następujące działy:
 * 1500 – 1900
 * 1900 – 1914
 * 1914 – 1918
 * 1919 – 1939
 * 1939 – 1945
 * prototypy 
 * lotnictwo francuskie
 * astronautyka
Najcenniejsze eksponaty należące do poszczególnych działów są opisane na stronach muzeum
http://www.mae.org/index.php?id=17
Przed wejściem do muzeum znajdują się trzy samoloty Fouga C.M. 170 Magister.
Fouga C.M. 170 Magister był pierwszym dwumiejscowym szkolnym samolotem o napędzie odrzutowym zbudowanym we francuskiej wytwórni ‘Fouga et Cie’ w 1952 roku przez Roberta Costello i Pierre’a Maubassin (od pierwszych liter nazwisk twórców wywodzi się nazwa maszyny). Samolotami Fouga C.M. 170 Magister w latach 1964 – 1980 latał narodowy zespół akrobacyjny Francji ‘Patrouille de France’.

 

Do najbardziej znanych eksponatów, ze względu na wartość historyczną dla światowego lotnictwa, Musée de l'Air et de l'Espace należą:
 * najstarszy na świecie szybowiec Massia-Biot pochodzący z 1879 roku, 
 * pochodzący z 1897 roku samolot przypominający wyglądem nietoperza – Avion n°3 firmy Ader, konstruktora Eole, który pierwszy w historii przeleciał 50 metrów w 1890 roku,
 * samolot Voisin-Farman zbudowany w pierwszej (na świecie) paryskiej fabryce samolotów Voisin pochodzący z 1907 roku. Samolot pierwszy w historii przeleciał kilometr w 1908 roku,
 * samolot braci Wright z 1908 roku,
 * samolot Blériot XI z 1906 roku, zaprojektowany przez Louis Blériota, który jako pierwszy w historii przeleciał kanał La Manche. W 1912 roku samolotem Blériot Roland Garros pobił rekord świata wznosząc się na wysokość 960 metrów,
 *gondola sterowca Zeppelin LZ 113 wyposażona w trzy silniki Maybacha, typu HS,
 oraz nowsze eksponaty takie jak:
 * Concorde nr 001, egzemplarz eksperymentalny, który oderwał się od ziemi w 1969 roku.

Wnętrze kokpitu Concorda

Przy muzeum znajduje się również planetarium oraz Centrum Dokumentacji Lotniczej.
 

Przed wizytą w Musée de l'Air et de l'Espace warto zapoznać się z listą samolotów znajdujących się w muzeum 
http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/imh/fpa.htm, 
a także zajrzeć na oficjalną stronę
http://www.mae.org (w języku francuskim), aby wcześniej wiedzieć, co chce się dokładnie obejrzeć, by już w muzeum nie tracić czasu na czytanie przewodnika, czy szukanie eksponatów, którymi jesteśmy szczególnie zainteresowani.

 

 

 

 

 

Complexe Saliout 6 - Soyouz - Progress

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

                                                                                       

 

   Wnetrze modulu Soyouz T6 
 

 

 

                                                                                                                              Skafander Sokol KB2

Luna 17

 

Tekst i zdjęcia: Jolanta Janczyk