Robert Kronfeld - pilot szybowcowyAutor:Jacek Waszczuk w dniu:2013-04-21 13:02:41

Robert Kronfeld urodził się w Wiedniu 5 maja 1904 roku. Jako nastolatek interesował się żeglarstwem. W tym okresie swojego życia miał także okazję odwiedzić kolebkę niemieckiego i światowego szybownictwa - Wasserkuppe w Niemczech. Od tamtej pory został pasjonatem latania bezsilnikowego. Ukończył pierwszy kurs szybowcowy organizowany w Monarchii Austrowęgierskiej, wówczas zwany „kursem ślizgowym”. Tam poznał Waltera Georgii, meteorologa pracującego na politechnice w Darmstadt nad zagadnieniami termiki i wykorzystania jej w lotnictwie. Kronfeld rozpoczął studia w Wiedniu, następnie studiował w Darmstadt. Wykonał wtedy wiele lotów obserwując termikę. Był pilotem testowym przyjaciela. W 1928 roku Kronfeld wygrał zawody szybowcowe w Rhon na szybowcu Wien. Po rozmowach z konstruktorem szybowca Lippischem szybowiec przebudowano. Otrzymał on nowy kadłub oraz skrzydła o większej rozpiętości.

Fot. 1 Szybowiec WIEN

W dniu 15 maja 1929 roku Robert Kronfeld na szybowcu Wien przeleciał 102,5 km. Był to pierwszy przelot szybowcowy na dystansie ponad 100 kilometrów. W 1930 roku w Niemczech za to osiągnięcie uhonorowano go Pucharem Hindenburga (największy wyczyn szybowcowy roku). Wcześniej, w 1926 roku, niemiecka gazeta "Grüne Post” ufundowała nagrodę 5000 Marek za pierwszy przelot szybowcem na dystansie przekraczającym 100 km. Nagroda ta była dle niego miłym uzupełnieniem jego wyczynu.

W 1929 roku Robert Kronfeld na szybowcu Wien ustanowił sześć rekordów zarejestrowanych przez FAI.

Przewyższenie:

  • 2025 m   20.07.1929
  • 2560 m   30.07.1929

Pułap:

  • 2500 m    20.07.1929
  • 3000 m    30.07.1929

Odległość przelotu:

  • 102,5 km     15.05.1929
  • 143,0 km     20.07.1929
  • 149,42 km   30.07.1929
  • 164,51 km   24.08.1929

Fot. 2 Szybowiec WIEN

W 1930 roku Robert Kronfeld zorganizował pierwszą wyprawę szybowcową w Alpy. W tym samym roku gościł w Aeroklubie Anglii, latając między innymi nad Londynem. Uczestniczył w pokazach lotniczych i wykonał warunki do przyznania kategorii D.
W dniu 15 lutego 1931 roku Robert Kronfeld i Hirth Wilk, jako pierwsi w historii, otrzymali Srebrne Odznaki Szybowcowe FAI. Podczas jednego z lotów termicznych w szybowcu złamało się skrzydło, ale pilot szczęśliwie opuścił kabinę na spadochronie. Kolejnym jego wyczynem godnym zauważenia było to, że 20 czerwca 1931 roku po nabraniu wysokości szybowcem Wien, jako pierwszy przeleciał nad Kanałem La Manche z północy na południe. Tego samego dnia pilot po ponownym wyholowaniu pokonał kanał w locie powrotnym. Tym lotem zdobył nagrodę 1000 funtów ufundowaną przez dziennik Daily Mail.

Żydowskie pochodzenie Roberta Kronfelda sprawiło, że w 1933 roku pilot musiał opuścić Niemcy. Pracował w Austrii, Francji Włoszech i Szwajcarii. W drugiej połowie lat trzydziestych osiedlił się w Anglii. W 1939 roku otrzymał obywatelstwo tego kraju. W tymże roku ściągnął na wyspy brytyjskie swojego ojca.

 

Fot. 3 Robert Kronfeld za sterami szybowca WIEN

 

W Anglii pracował w Oxford. Po wybuchu wojny został powołany do RAF w stopniu Squadron Lider'a (major). Otrzymał przydział do Ministerstwa Lotnictwa, gdzie pracował jako pilot doświadczalny i oficer techniczny. Za pracę dla RAF został odznaczony medalem "Air Force Cross" (Krzyż Lotniczy). Po wojnie pracował w General Aircraft jako pilot testowy.

Kronfeld zginął 12 lutego 1948 roku przy oblocie doświadczalnego szybowca bezogonowego General Aircraft GAL 56. Feralnego dnia celem lotu były próby przeciągnięcia. Po starcie na holu z Lasham szybowiec z pilotem za sterami i operatorem aparatury wyczepił się na wysokości 5000 m. Po jednym z manewrów wpadł w nurkowanie a następnie w plecowe położenie. Operator aparatury wyskoczył z kabiny na wysokości 3000 m. Bojąc się zderzenia z szybowcem otworzył spadochron na wysokości zaledwie 300 m.  Robertowi Kronfeldowi nie udało się opuścić szybowca. Zginął w jego szczątkach.

 

Fot. 4 Robert Kronfeld obok szybowca Austria II

 

Fot. 5 Doświadczalny szybowiec bezogonowy GAL 56