Henri CoandăAutor:Bartłomiej Poniewierski w dniu:2013-03-28 09:43:54

Henri Coandă urodził się 7 czerwca 1886 r. w Bukareszcie. Był konstruktorem pierwszego samolotu napędzanego silnikiem odrzutowym Coandă1 (1910r.). Samolot Coandă1 znany jest też pod nazwą Coandă 1910.

Pierwszy samolot z napędem odrzutowym Coandă1 (1910r.) na paryskiej wystawie (foto. Dod)

Karierę rozpoczął w rumuńskiej szkole kadetów artylerii. Po krótkiej służbie wojskowej, w 1909r. wyjeżdża do Paryża, gdzie podejmuje studia w Wyższej Szkole Inżynierów Lotnictwa. Efektem intensywnych prac badawczych, które prowadził, jest samolot Coandă1, który w październiku 1910r. zostaje wystawiony na parskim Międzynarodowym Salonie Lotniczym.

Bristol - Coandă Monoplane (foto. Imperial War Museum)

16 grudnia 1910r. Henri Coandă zasiada za sterami tej maszyny. Inżynier planował wykonanie próbnego kołowania, lecz na skutek popełnionego błędu samolot wzbija się na kilka sekund w powietrze. Niestety, nieznane ówcześnie zjawiska związane z pracą silnika odrzutowego powodują pożar. Odrzutowiec ulega całkowitemu zniszczeniu. Na szczęście pilot wychodzi z tego incydentu bez obrażeń.

W 1911r. Coandă przenosi się do Anglii, gdzie obejmuje stanowisko dyrektora technicznego firmy Bristol Aeroplane. Projekty i zbudowane samoloty wzbudzają spore zainteresowanie i otrzymują kilka prestiżowych wyróżnień. Do bardzo udanych maszyn należą treningowy Bristol - Coandă Monoplane i bombowiec Bristol T.B.8.

W 1915r. inżynier wraca do Francji, by objąć stanowisko dyrektora zakładów Delaunay.

Po zakończeniu I Wojny Światowej Henri Coandă projektuje m.in. pociąg o napędzie odrzutowym i buduje "latający poduszkowiec" w kształcie dysku. Cały czas bada także zjawiska związane z użyciem napędu odrzutowego.

Był posiadaczem wielu patentów. Jego prace naukowe dały możliwość dalszego rozwoju napędu odrzutowego.

Bristol T.B. 8 (foto. Imperial War Museum)

Zjawisko związane z przyleganiem rozgrzanych gazów do powierzchni, które doprowadziło do katastrofy pierwszego odrzutowca, nazywane jest "efektem Coandy".

Henri Coandă wraca do Rumunii w 1969r. Kieruje kilkoma instytutami technicznymi. Umiera w Bukareszcie 25 listopada 1972r.

Największy port lotniczy Rumunii - zlokalizowany w stolicy tego kraju Bukareszcie - nosi imię bohatera tego artykułu: Henri Coandă International Airport.

 

Poniżej link do artykułu, w którym opisany jest pierwszy w historii odrzutowiec Coandă 1910:

http://www.spotter.pl/index.php/pl/technika/samoloty_i_helikoptery/coanda_1910,154.html