Albert Scott CrossfieldAutor:Jacek Waszczuk w dniu:2013-05-26 21:07:35
 

     CROSSFIELD   A. Scott, 1921-2006, amerykański pilot wojskowy i doświadczalny. Karierę lotniczą rozpoczął podczas II wojny, po ukończeniu szkolenia lotniczego trafił do jednostki bojowej i latał jako pilot myśliwski lotnictwa marynarki. Po ukończeniu tury lotów bojowych trafił do szkoły lotniczej jako instruktor. Po wojnie pozostał w lotnictwie marynarki, latając jako pilot myśliwca pokładowego. Crossfield był wyróżniającym się pilotem oraz posiadał dyplom wyższej uczelni, starał się o przyjęcie do grona pilotów testowych NACA i w 1950 roku został przyjęty. Dopiero tutaj rozpoczęła się prawdziwa kariera pilota, analityczny umysł znakomicie potrafił analizować nieoczekiwane sytuacje napotkane podczas lotów doświadczalnych i potrafił znaleźć właściwe rozwiązanie. Latał między innymi na doświadczalnych samolotach X-1, X-2, X-3, X-4, X-5, XF-92, D-558. Scott szybko zaliczony został do grona najlepszych pilotów doświadczalnych w NACA. 20 listopada 1953 roku jako pierwszy pilot na świecie przełamał prędkość 2 Ma lecąc na D-558. W 1955 roku miał na koncie przeszło 100 lotów rakietoplanami i pod tym względem był chyba najbardziej doświadczonym pilotem. We wrześniu 1954 roku pilot podczas jednego z lotów doświadczalnych na myśliwcu North American F-100 musiał wykonać lądowanie niesprawnym samolotem. Pomimo tego, iż uszkodził samolot i odniósł rany uratował maszynę, która wróciła następnie do lotów testowych. W 1955 roku poza lotami w NACA nadzorował loty testowe w North American. Dzięki umiejętnościom i doświadczeniu zaliczono go do grona pilotów latających na najszybszym samolocie świata X-15. Podczas prac nad X-15 największe opóźnienia powodowało opracowanie silnika. W związku z tym samolot oblatano z silnikiem zastępczym o mniejszym ciągu.

Fot.1. A.Scott Crossfield

Fot.2. Przed samolotem X-15

Crossfield oblatał samolot z właściwym silnikiem i mimo, iż silnik pracował na minimalnej mocy, a samolot posiadał wychylone hamulce aerodynamiczne, samolot osiągnął prędkość 3200 km/h aCrossfield był pierwszym, który przełamał granice 3 Ma. Łącznie wykonał 16 lotów na najszybszym samolocie świata. Podczas jednej z prób naziemnych nastąpiła awaria silnika. Eksplozja samolotu rozerwała konstrukcję na tysiące kawałków. Kabina z pilotem została odrzucona na kilkanaście metrów, całość oblana paliwem płonęła, błyskawiczna akcja strażaków ugasiła ogień. Sam pilot wyszedł z wypadku bez najmniejszego draśnięcia, jedyną ujmą było to, iż został oblany wodą przez strażaków podczas wydostawania się z kabiny. Obecni na miejscu dziennikarze następnego dnia napisali że podczas prób nastąpiła eksplozja samolotu, a pilot nasiusiał w spodnie...

19 kwietnia 2006 roku po odczycie w Maxwell Air Force Base w Alabamie zasiadł za sterami samolotu Cesina 206 by wrócić do domu. Podczas lotu samolot natrafił na burzę. Warunki atmosferyczne pogarszały się i maszyna weszła w obszar burzy. Prądy powietrza rozerwały samolot na drobne kawałki. Szczątki spadły na ziemię na przestrzeni jednej mili.

Fot.3. Albert Scott  Crossfield, 1921-2006