Książka "Motoszybowiec Pegaz i jego konstruktor Tadeusz Chyliński"Autor:Rafał Chyliński w dniu:2016-03-24 11:07:44

W kilku słowach chciałbym przybliżyć wydaną niedawno książkę - "Motoszybowiec Pegaz i jego konstruktor Tadeusz Chyliński", która ukazała się nakładem Agencji Wydawniczej CB. 

Książka zawiera następujące rozdziały:

 

Wstęp

Przedmowa

1. Początki motoszybownictwa w Europie Zachodniej i w Polsce.

2. Konkurs na projekt motoszybowca  - komisja oceny projektów.

3. Przebieg budowy i konstrukcja "Pegaza".

4. Oblot "Pegaza" w Głównym Instytucie Lotnictwa na Okęciu.

5. Loty fabryczne i homologacyjne oraz sprawozdania z lotów.

6. Loty próbne na "Pegazie" w celu sprawdzenia przydatności motoszybowca do szkolenia pilotów szybowcowych w pilotażu silnikowym.

7. Przyczyny rezygnacji z budowy serii motoszybowców.

8. Propozycja bicia międzynarodowego rekordu.

9. "Pegaz" w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Bibliografia

 

Książka w swojej pierwszej części przedstawia historię jednomiejscowego motoszybowca „Pegaz” w oparciu o zachowane oryginalne dokumenty dotyczące projektu samolotu, jego budowy, oblotu, opinii pilotów, którzy na nim latali oraz ambitnych planów związanych z biciem światowego rekordu. Motoszybowiec „Pegaz” zaprojektowano i zbudowano w drugiej połowie lat 40-tych XX wieku, w warunkach ekonomicznych i politycznych skrajnie trudnych, był pierwszym polskim powojennym motoszybowcem wyposażonym w pierwszy powojenny silnik lotniczy polskiej konstrukcji inż. Stefana Gajęckiego. Motoszybowiec powstał w wyniku konkursu przeprowadzonego przez Departament Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji w końcu 1945 roku w podobny sposób jak kilka lat wstecz, przed wojną powstał motoszybowiec „Bąk” Antoniego Kocjana. Konstruktorem „Pegaza” był inż. Tadeusz Chyliński przedwojenny konstruktor płatowcowy wytwórni samolotów DWL-RWD, którego projekt zdobył pierwszą nagrodę. „Pegaz” okazał się niezwykle udanym płatowcem odradzającego się lotnictwa sportowego. Jego prototyp został oblatany w dniu 16 lipca 1949 roku w Instytucie Lotnictwa na lotnisku Okęcie i służył potem przez szereg lat w Aeroklubie Warszawskim.

 

Drugi tom książki będzie obejmował biografię mgr inż. Tadeusza Chylińskiego z naciskiem na jego pracę dla polskiego lotnictwa w okresie międzywojennym w wytwórni samolotów DWL-RWD, działalność okupacyjną a po zakończeniu wojny jego pracę konstrukcyjną i naukowo-badawczą w Instytucie Lotnictwa, początkowo jako konstruktora Działu Wytrzymałościowo-Konstrukcyjnego a następnie kierownika tego Działu obejmującego również Dział Badań w Locie, w dalszej kolejności kierownika Zakładu Płatowcowego i Zakładu Wytrzymałości Lotnictwa. Pod jego kierownictwem były sprawdzane i badane nieomal wszystkie konstrukcje samolotowe, śmigłowcowe oraz szybowcowe polskiego przemysłu lotniczego lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku.

Chciałbym jeszcze nadmienić, że jestem w posiadaniu oryginalnej dokumentacji technicznej (wszystkie rysunki techniczno- warsztatowe motoszybowca "Pegaz"), ponadto pragnę poinformować że Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie po 25 latach zdecydowało się na generalny remont Pegaza i już obecnie odrestaurowany zawisł pod sufitem w głównym hangarze Muzeum (na zamieszczonym zdjęciu). Jednak niestety informacji o renowacji motoszybowca nigdzie na stronach Muzeum ani nigdzie indziej nie znalazłem. 

Rafał Chyliński