Festyn Lotniczy OSTRÓWAutor:Jacek Waszczuk w dniu:2014-04-22 21:19:36

   W weekend 17-18 maja 2014 r. po raz czwarty będziemy mogli uczestniczyć w lotniczym wydarzeniu jakim jest festyn lotniczy – "Lotnisko Bliżej Miasta" w Michalkowie. Z atrakcji lotniczych w tym roku będzie można obejrzeć pokazy znanych już uczestników jak choćby Jurgisa Kairysa, Artura Kielaka na XA-41 czy Zespół „The Flyings Bulss Aerobatic Team” z Radką Machową na czele. Organizatorzy zadbali by nie zabrakło nowości. Jaki pilot czy zespół będzie największą gwiazdą tegorocznej imprezy okaże się w niedzielne popołudnie tymczasem kilka opisów uczestników festynu.
 

oficjalne logo festynu , źródło : http://festynostrow.pl/


Jacek Osiński Silvaire Phantom 2 (Polska) - udział w 4. Festynie Lotniczym zadeklarował pilot Jacek Osiński na samolocie Luscombe Silvaire S-LSA-8R Phantom 2. Pilot prezentował już możliwości swojej maszyny podczas pierwszej edycji imprezy. Samolot Phantom 2 to seryjnie produkowany górnopłat zaprojektowany i zbudowany przez Luscombe Aircraft w 1937 roku.

 Silvaire Phantom 2 - fot.: Jacek Waszczuk


Robert Kowalik Extra 300L (Polska) - 9-cio krotny Mistrz Polski w Akrobacji Samolotowej pilot Robert Kowalik, na co dzień kapitan samolotów Boeing 737 oraz Airbus 320 zaprezentuje pokaz akrobacji indywidualnej podczas 4. Festynu Lotniczego w Michałkowie. Robert Kowalik lata od 1984 roku jako pilot szybowcowy, natomiast od 1988 roku jako pilot oraz instruktor samolotowy. Dotychczas pilot spędził w powietrzu ponad 5000 godzin. Akrobację samolotową uprawia od 26 lat, jako jedyny w historii polskiej akrobacji tak długo nieprzerwanie kontynuujący starty zawodnicze. Drugi w historii polskiej akrobacji pilot, który w swoim dorobku posiada 9 tytułów Mistrza Polski w Akrobacji Samolotowej w najwyższej z rozgrywanych klas.


Robert Kowalik – fot.: Jacek Waszczuk

 

Najważniejsze osiągnięcia:
 

-9 krotny Mistrz Polski w Akrobacji Samolotowej  (2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2007, 2008, 2009)
 

-wielokrotny v-ce Mistrz Polski w Akrobacji Samolotowej  (1999, 2006, 2012, 2013)
 

-drużynowy II –vice Mistrz Europy w Akrobacji Samolotowej 2007
 

-zwycięzca ponad 40 zawodów pucharowych
 

-ponad 80 startów w zawodach lotniczych
 

Zespół Biało-Czerwone Iskry (Polska) - zespół akrobacyjny lotnictwa polskiego z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, latający na samolotach TS-11 "Iskra" zaprezentuje pokaz akrobacji zespołowej. Wszyscy piloci zespołu są wytrawnymi pilotami-instruktorami, mają najwyższe kwalifikacje i duże doświadczenie lotnicze, są silnie zmotywowani do pracy. Na treningach i podczas pokazów wykonują bardzo trudne ewolucje.

Białoczerwone Iskry – fot.: Jacek Waszczuk


The Flying Bulls Aerobatic Team (Czechy) - czeska grupa akrobacyjna, wykonująca pokazy na czterech samolotach typu Zlin 50LX w barwach firmy Red Bull, zaprezentuje swoje umiejętności podczas 4. Festynu Lotniczego w Michałkowie. Wszyscy mamy w pamięci pokaz Latających Byków, zaprezentowany naszej publiczności podczas festynu w roku 2012. Piloci podczas pobytu podkreślali, że pokazy lotnicze w Michałkowie organizowane są na bardzo wysokim poziomie. Z tego też powodu zdecydowali się przylecieć do nas również w tym roku. Co więcej grupa przyleci w towarzystwie swoich kolegów z zespołu The Flying Bulls Aerobatic Duo, którzy zaprezentują naszej publiczności swój premierowy pokaz.

The Flying Bulls Aerobatic Team – fot.: Jacek Waszczuk


Grupę The Flying Bulls tworzy czworo doświadczonych pilotów o międzynarodowej sławie. Liderem grupy jest kobieta Radka Machova (65 lat), pozostali trzej piloci to Jiří Saller (61 lat) - lewoskrzydłowy, Jiří Veprek (53 lata) - zamykający oraz Miroslav Krejčí (58 lat) - prawoskrzydłowy. Start samolotów następuje w szyku, a pokaz rozpoczyna się zaraz po starcie. W trakcie prezentacji w locie zespół wykonuje akrobację zespołową nieustannie zmieniając szyk. Jednym z najbardziej widowiskowych manewrów zespołowych, jakie Byki serwują widzom na pokazach, jest tzw. lustrzanka. Samolot prowadzący leci na grzbiecie, a drugi podlatuje do niego od dołu, naśladując każdy jego ruch. Ta bardzo ryzykowna figura została opanowana zaledwie przez kilka grup akrobacyjnych na świecie. Wymaga dużej odwagi, doświadczenia i kunsztu, olbrzymiej koncentracji i przede wszystkim wzajemnego zaufania członków zespołu. Tymi wszystkimi atrybutami dysponują niewątpliwie Latające Byki. Pokaz kończy się występem solowym i lądowaniem w formacji.


The Flying Bulls Aerobatic Duo (Czechy) - duet samolotów XA-42 w malowaniu firmy Red Bull, to kolejna odsłona pokazów w wykonaniu czeskiej grupy akrobacyjnej, która weźmie udział w czwartej edycji Festynu Lotniczego Lotnisko Bliżej Miasta. Grupa zaprezentuje swój premierowy pokaz po raz pierwszy w Polsce - na pokazach w Michałkowie. Menadżer grupy zapewnia, że pokaz pary samolotów XA-42 jest o wiele bardziej dynamiczny, niż ten prezentowany przez formację czterech Zlinów 50LX z Red Bull Aerobatic Team - dzięki temu wszyscy Państwo będą mogli zobaczyć różne rodzaje pokazów lotniczych.

The Flying Bulls Aerobatic Duo – źródło : http://festynostrow.pl/

W sumie na płycie lotniska w Michałkowie będziemy gościli, aż 6 samolotów The Flying Bulls. Specjalnie dla publiczności zgromadzonej na lotnisku w Michałkowie wszystkie 6 samolotów dwóch grup The Flying Bulls oraz The Flying Bulls Duo wystąpią jednocześnie, podczas serii przelotów w szyku.

Pilotami nowych maszyn XA-42 są niezwykle doświadczeni piloci akrobacyjni Stanislav Čejka i Jan Rudzinskij. Piloci podkreślają, że różnica pomiędzy samolotem Zlin 50LX, a XA-42 to jak siedzieć w bardzo dobrym sportowym samochodzie, a potem przesiąść się do Formuły 1. Silnik samolotu XA-42, dzięki mocy 315 koni mechanicznych pozawala rozpędzić się do prędkości ponad 400 km/h. Jedną z figur prezentowanych przez grupę jest serce, namalowane przez samoloty za pomocą dymu. Pokaz składa się także z wielu lustrzanek, czyli figur kiedy samolot prowadzący leci na grzbiecie, a drugi podlatuje do niego od dołu, naśladując każdy jego ruch. Stanislav Čejka to 35 letni pilot, który rozpoczął swoją lotniczą przygodę w wieku 16 lat, niedługo później pilot wziął udział w Mistrzostwach Europy w akrobacji lotniczej. Stanislav Čejka to także pilot myśliwców JAS-39 Gripen.

Jan Rudzinskij rozpoczął szkolenia lotnicze po 1989 roku, obecnie jako niezwykle doświadczony 44-letni pilot dołączył do nowej grupy The Flying Bulls Duo.


Artur Kielak solo (Polska) - można powiedzieć, że Artur Kielak czuje się na Festynie Lotniczym w Michałkowie jak u siebie. Pilot uczestniczy w naszej imprezie nieprzerwanie już od drugiej edycji. Jak mogłoby być inaczej w tym roku? Pilot potwierdził już swój przylot do Michałkowa na samolocie XA-41 o znakach rejestracyjnych SP-EED. Jest to nowoczesna konstrukcja, na której Artur Kielak wykonał swój premierowy pokaz podczas III Festynu Lotniczego w Michałkowie. XA-41 to niezwykle udany i wytrzymały samolot pozwalający na wykonywanie figur akrobacyjnych o ogromnym przeciążeniu. W czasie akrobacji samolot toleruje przeciążenia rzędu +/- 10G.

Artur Kielak w XA-41 – fot.: Jacek Waszczuk


Ogromna dynamika oraz wspaniała precyzja w czasie wykonywania wiązanek akrobacyjnych - właśnie to cechuje Mistrza Polski w Akrobacji Samolotowej Artura Kielaka.

"Swoją przygodę z lotnictwem rozpocząłem w wieku lat szesnastu. Wówczas w Krośnie, w Aeroklubie Podkarpackim zrobiłem trzecią klasę pilota szybowcowego, potem zacząłem skakać ze spadochronem w Aeroklubie Warszawskim, a później były już samoloty. Szkoliłem się w Polsce i w Stanach Zjednoczonych równolegle. W szkole lotniczej w Los Angeles zrobiłem amerykańską licencję zawodową, latałem m.in. jako pilot demonstracyjny dla fabryki Cessny, zajmowałem się oblotami technicznymi, lotami demonstracyjnymi dla klientów i przebazowaniami tych samolotów przez Atlantyk i po Europie." - pisze Artur Kielak na swojej stronie internetowej.
 


Frank Versteegh - fot.: Balazs Gardi

Frank Versteegh solo (Holandia) - holenderski pilot Red Bull Air Race, który latał w niemalże każdym regionie świata wystąpi podczas 4. Festynu Lotniczego w Michałkowie prezentując swoje niezwykłe air show. Pilot przyleci na specjalne zaproszenie jednego z Członków Stowarzyszenia Lotnisko Bliżej Miasta - Pana Lucjana Dudziaka, który w znacznej części ufunduje ten wspaniały pokaz akrobacji indywidualnej pilota, który uczestniczył m.in. w rajdach Red Bull Air Race w Rio de Janeiro, Abu Dhabi, The Golden Horn w Stambule oraz Rezerwacie Indian Navajo - Monument Valley.
   

Frank Versteegh lata na ponad 180 typach samolotów, wykonał ponad 1400 pokazów akrobacyjnych w ponad 40 krajach na świecie. Do Michałkowa przyleci na samolocie Extra 300L.
 

Dodatkowo Frank Versteegh był przewodniczącym zespołu zajmującego się pisaniem nowych zasad obowiązujących na pokazach lotniczych dla holenderskiego nadzoru lotniczego. Jest doświadczonym organizatorem pokazów lotniczych, ekspertem do spraw awiacji oraz komentatorem telewizyjnym wyścigów lotniczych.
 

Frank Versteegh jest nie tylko najwyższej klasy pilotem, ale także wielkodusznym człowiekiem. Poprzez wydanie książki autobiograficznej Niet voor piloten (not for pilots), pilot wsparł akcję charytatywną mającą na celu zbiórkę pieniędzy dla dzieci z chorobą nowotworową.
 

 

Pilot Frank Versteegh zaprezentuje się w Polsce po raz pierwszy, będzie to jego premierowy pokaz. Organizatorom Festynu Lotniczego w Michałkowie od samego początku zależy na tym, aby podczas kolejnych edycji imprezy prezentować nowych pilotów na różnych typach samolotów. Jesteśmy przekonani, że pokaz holenderskiego pilota przysporzy Państwu wielu niezapomnianych wrażeń - komentują Organizatorzy.
 

Jurgis Kairys (Litwa) - już po raz trzeci będzie okazja zobaczyć podczas Festynu Lotniczego w Michałkowie niekwestionowanego mistrza akrobacji lotniczej, litewskiego pilota Jurgisa Kairysa.

Jurgis Kairys –  fot.: Jacek Waszczuk


Ogromna dynamika pokazów, ewolucje zaprzeczające wszelkim zasadom aerodynamiki, a do tego niezwykły kunszt pilotażu - właśnie to cechuje litewskiego akrobatę. To co Jurgis Kairys wyprawia na niebie nie mieści się w granicach wyobraźni. Tego pilota nie można ująć w żadnym schemacie. Dla niego nie ma granic. Ograniczeń nie stawia również sam samolot o mocy 400 koni mechanicznych. Taki nadmiar mocy pozwala na zawis w pionie przez kilka sekund, nie wspominając już o gwałtownym wyrwaniu samolotu do lotu pionowego zaraz po starcie. Jurgis Kairys z wielką życzliwością przyjął zaproszenie na tegoroczny Festyn. Powiedział, że na pokazy lotnicze do Michałkowa zawsze przylatuje z przyjemnością i już kilka miesięcy temu zarezerwował dla nas termin w swoim napiętym grafiku. Jurgis Kairys zdobył pięć medali (2 - złote, 3 - srebrne) w Mistrzostwach Świata oraz Mistrzostwa Europy w Akrobacji Samolotowej. Wygrał World Grand Prix i szereg konkurencji RedBull AirRace. Wielokrotnie można było przeczytać o "szalonych" i ryzykownych pomysłach litewskiego mistrza. Najsłynniejszym z nich jest przelot w locie odwróconym pod mostem o wysokości zaledwie 7 metrów. Pilot przygotował dla naszej publiczności wspaniały i dynamiczny pokaz. Gwarantujemy, że Jurgis Kairys namiesza w powietrzu oraz poruszy serca przybyłych widzów - piszą organizatorzy Festynu.

Organizatorzy przypominają  pamięci wieczorny pokaz z wykorzystaniem środków pirotechnicznych, zaprezentowany przez zespół Jurgisa Kairysa - Air Bandits podczas trzeciej edycji naszej imprezy. Pokaz odbył się o zachodzie słońca i towarzyszyły mu wybuchy z ziemi oraz z powietrza.


Śmigłowiec Marynarki Wojennej W3-RM Anakonda -  śmigłowiec Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej weźmie udział w 4. Festynie Lotnisko Bliżej Miasta. 

W3-RM Anakonda - fot.: Sebastian Bieńkowski


Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW) jest jednym z trzech związków taktycznych morskiego rodzaju sił zbrojnych. W strukturze brygady funkcjonują obecnie trzy jednostki: Dowództwo Gdyńskiej Brygady Lotnictwa MW oraz 43. Baza Lotnictwa Morskiego (43BLotM) i 44. Baza Lotnictwa Morskiego (44BLotM). Samoloty i śmigłowce BLMW stacjonują na lotniskach w Gdyni Babich Dołach, Siemirowicach i Darłowie.

Do głównych zadań Brygady Lotnictwa MW należy:

- poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych samodzielnie i we współdziałaniu z siłami okrętowymi;

- rozpoznanie i wskazywanie celów okrętom;

- zabezpieczenie polskiej strefy SAR (ang. Search and Rescue - poszukiwania i ratownictwa) na Bałtyku oraz strefy przybrzeżnej;

- monitoring ekologiczny Polskiej Strefy Ekonomicznej (PSE) na Bałtyku;

- transport ludzi i sprzętu.

Udział pary śmigłowców Mi-24 z 56. Bazy Lotniczej w Inowrocławiu, został ujęty w Planie Współpracy Wojsk Lądowych z Organizacjami Pozarządowymi i Innymi Partnerami Społecznymi na rok 2014 - podpisanym przez Pana Dowódcę Wojsk Lądowych oraz Pana Wiceministra Obrony Narodowej. Zgodnie z planem 17 oraz 18 maja 2014, podczas Festynu Lotniczego w Michałkowie zobaczymy pokaz dynamiczny pary śmigłowców Mi 24. Kolejny śmigłowiec Mi 24 zostanie zaprezentowany na wystawie statycznej. Mi-24 był nazywany przez pilotów radzieckich „latającym czołgiem” od charakterystycznego wydłużonego kształtu i kamuflażu. Maszyna prezentowała się już na wystawie statycznej podczas pierwszej i trzeciej edycji festynu.

Mi-24 podczas zlotu dowódców w 2013 roku - fot.: Jacek Waszczuk


"Kosmiczny samolot" Virus SW - Podczas 4. Festynu Lotniczego nastąpi prezentacja w locie samolotu, który został nagrodzony przez NASA. Pipistrel VIRUS SW jest najbardziej ekonomicznym i zdecydowanie najszybszym, dwuosobowym, górnopłatowym samolotem ultralekkim w swojej kategorii. W całości wykonany z lekkich i wytrzymałych materiałów kompozytowych.

Virus SW - fot.: Marek Duszyński


Prędkość, wydajność i bardzo wysoki zasięg samolotu to wizytówka firmy Pipistrel. VIRUS SW 80/100 lata szybciej, dalej i wyżej niż konkurencja, przy zachowaniu mniejszego spalania. VIRUSem polecisz z prędkością 274 kmh (148 kts) na dystansach ponad 1500 km (800NM). Dzięki wyjątkowej aerodynamice i konstrukcji kompozytowej, VIRUS SW 80/100 jest idealnym medium do podróży na długich dystansach krajowych, nadaje się do patrolowania terenów, fotografii lotniczej oraz do operacji górskich. VIRUS sprawi, że drogowe korki odejdą w niepamięć!

Warto zwrócić uwagę, że doskonałość VIRUSa SW to 1:17, co w przypadku awarii pozwoli dolecieć lotem szybowym dużo dalej niż innym samolotem. Dodatkowo nad bezpieczeństwem lotu czuwa rakietowy system ratunkowy Galaxy GRS, który może zostać wystrzelony nawet przy maksymalnej prędkości.


John Richards Zlin Z-37 Cmelak (Czechy) Zarówno na wystawie statycznej, jak i w locie zaprezentuje się samolot Zlin Z-37 Čmelák. Brytyjski pilot John Richards przyleci do nas z Czech. Niecodziennie spotykaną konstrukcję lotniczą będą mięli Państwo okazję podziwiać przez dwa festynowe dni. Zlin Z-37 został wyprodukowany w Czechosłowacji jako samolot rolniczy. Statek powietrzny był używany głównie do oprysku upraw. Obecnie częściej spotkać go można w roli samoloty holującego szybowce

Z-37 Cmelak – fot.: Jacek Waszczuk


Dodatkowo pokazy w locie uzupełnią statki latające Aeroklubu Ostrowskiego oraz zaprezentuje się bazująca na miejscu

„Strefa Spadochronowa Pyrlandia – Boogie”

Spadochroniarz – fot.: Jacek Waszczuk


oficjalny plakat Festynu Lotniczeego Ostrów 2014 - źródło : http://festynostrow.pl


Wybrane informacje zaczerpnięto z oficjalnej strony internetowej Festynu w  Michałkowie, na którą Państwa serdecznie zapraszamy po szereg uzupełniejących informacji: http://festynostrow.pl .  

Do zobaczenia w Michałkowie !!