33 Szybowcowe Mistrzostwa ŚwiataAutor:Marcin May w dniu:2014-08-26 14:58:14

  W Lesznie, już po raz piąty w historii tego miasta, rozegrane zostały Szybowcowe Mistrzostwa Świata. Jest to jedyne miejsce na świecie, gdzie tylokrotnie rozegrano  tej rangi zawody szybowcowe, dla przypomnienia - pierwsze odbyły się w 1958, a kolejne w 1968, 1999, 2003 i opisywane w 2014 roku. Do zmagań stanęło 130 pilotów z najdalszych zakątków świata jak Nowa Zelandia, Japonia, Republika Południowej Afryki czy Argentyna. Otwarcie Mistrzostw odbyło się 26 lipca na leszczyńskim Rynku. Po prezentacji drużyn i przemówieniach pPrezydenta m. Leszna i Wójta gm. Święciechowa nastąpiło wciągnięcie flagi polskiej i FAI, oraz odegranie "Mazurka Dąbrowskiego" i hymnu FAI.

Flagi na masztach - Mistrzostwa rozpoczęte.
 
Przez dwa tygodnie piloci zmagali się z zadaniami wykładanymi przez Jerzego Mierkiewicza, by udowodnić, który z nich zasługuje na tytuł Mistrza Świata. Obok zmagań z zadaniami, szczególnie w pierwszym tygodniu, zawodnicy musieli również zmierzyć się z groźnymi burzami, jakie nawiedzały okolice lotniska. M.in. właśnie z tego powodu pierwszy tydzień wykładane były trasy AAT (Assigned Area Task) z czasami oscylującymi w granicach 2-3 godzin, aby piloci zdążyli dolecieć do lotniska zanim komórki burzowe nasuną się w jego sąsiedztwo.  Już pierwszego dnia Karol Staryszak pokazał, kto rządzi w kasie 18m, zajmując pierwsze miejsce. W drugim dniu liderem w kolejnej, 15m klasie został Sebastian Kawa a Łukasz Wójcik w 18m trzymał się tuż za Karolem. Jedynie w klasie otwartej ustępowaliśmy pozostałym zawodnikom - Janusz Centka i Witold Czarnik zajęli miejsca w drugiej dziesiątce.
Karol Staryszak przed startem do kolejnej konkurencji.
 
Sebastian Kawa i jego księżniczka Diana.
 
W drugim dniu Mistrzostw część pilotów szczęśliwie lądowała przed nachodzącą burzą, jednak kilku z nich na samym dolocie wstrzeliło się w sam środek burzy, jaka nadciągnęła nad lotnisko. Największym pechowcem pod tym względem okazał się Janusz Centka, który zdołał bezpiecznie wylądować w trakci nawałnicy, jaka nadciągneła nad lotnisko - widoczność spadła wówczas do kilkudziesięciu metrów, wiał porwisty wiatr i mocno padało. Doświadczenie, umiejętności i znajomość terenu okazała się być nieoceniona. Jak sam później wspominał " -Leciałem, jak to się mówi, „po meblach”, ledwo było widać budynki lotniska i lasek Tajwan, w dodatku zmienił się wiatr, który zaburzył mi podejście, w ostatniej chwili musiałem wykonać gwałtowny zakręt przed lądowaniem."(źródło Facebook strona wgc2014leszno). 
Lądowanie pilotów greckich w początkowej fazie burzy.
 
Przez kolejne 3 dni lotne Polacy bronili zajmowanych miejsc i po konkurencji w dniu 2 sierpnia zajmowali miejsca: w klasie 15m Sebastian Kawa pierwsze,  Łukasz Grabowski szóste, Jacek Flis dziewiąte; w klasie 18m Karol Staryszak pierwsze, Łukasz Wójcik trzecie; w klasie otwartej Janusz Centka dziesiąte, a Witold Czarnik jedenaste.
Łukasz Grabowski podczepiany do holu.
 
Jacek Flis podczas startu.
 
Drugi tydzień upłynął pod znakiem zadań wyścigowych (RT Racing Task) choć pierwszego dnia nie można było zaliczyć do najlepszych. Przez szybko rozwijające sie cumulusy przechodzące w cumulonimbusy, które miały tendencję do rozlewania się, piloci szybko zostali odcięci od możliwości powrotu na leszczyńskie lotnisko. Wszystkie szybowce lądowały w terenie przygodnym, a dla zwiększenia bezpieczeństwa zasugerowane zostały przez organizatorów lotniska w Ostrowie Wielkopolskim oraz Częstochowie. Z uwagi na późne powroty ekip kolejny dzień ogłoszono dniem wolnym.
Witold Czarnik (XS) podczas lądowania.
 
Janusz Centka oczekuje na start.
 
Przed ostatnim dniem lotnym tabela wyników wyglądała obiecująco. Sebastian Kawa zajmował pierwsze miejsce z przewagą 283 punktów nad Jean-Denis Barrois z Francji, natomiast w klasie 18m  Karol Staryszak zajmował pierwsze a Łukasz Wójcik drugie miejsce z przewagą 42 punktów nad John'em Coutts z Nowej Zelandii. W klasie otwartej Witold Czarnik zajmował 16 pozycję, a Janusz Centka, po dużej stracie spowodowanej lądowaniem w polu w dniu 6 sierpnia, zajmował 22 lokatę.
Łukasz Wójcik na podejściu do lądowania.
 
W ostatniej konkurencji wyłożono trasy odpowiednio dla klasy 15m - 253,8km, 18m - 245,3km, otwartej - 262,1km. Emocje, jakie towarzyszyły kibicom podczas dolotów, sięgały zenitu, gdyż Karolowi i Łukaszowi nie szło zbyt pomyślnie na trasie i zajęli w tej konkurencji dalekie 32 i 33 miejsce. Koniec końców Karol Staryszak zdołał obronić pozycje lidera w klasyfikacji ogólnej, zdobywając tytuł Mistrza Świata w klasie 18m. Łukasz Wójcik został wyprzedzony przez John'a Coutts z Nowej Zelandii i zdobył tytuł drugiego Vice Mistrza Świata w klasie 18m. Sebastian Kawa z zapasem punktów przed ostatnią konkurencją obronił tytuł Mistrza Świata klasy 15m z 2012 roku z Uvalde w Teksasie. Łukasz Grabowski zajął 13 miejsce a Jacek Flis 20. W klasie otwartej Witold Czarnik był 16, a Janusz Centka zakończył swoje zmagania na 22 pozycji.
Jedyny niedosyt, jaki pozostał z tych Mistrzostw, to brak konkurencji, której trasa przekraczałaby 500km - zazwyczaj na warunki, jakie panują w Lesznie, nie stanowiło to problemu, jednak w tym roku pogoda nie była aż tak łaskawa, by można było zorganizować taki przelot.
Mistrzowie klasy 15m - od lewej: Wolfgang Janowitsch (Austria), Sebastian Kawa (Polska), Jean-Denis Barrois (Francja).
 
Klasa 15m miejsca od 10. do 4.
 
Pierwsza dziesiątka zawodników w klasie 15m

L.p.

Znaki konkursowe

Pilot

Kraj

Szybowiec

Łączna liczba punktów

1.

L

Kawa Sebastian

POL

Diana 2

7707

2.

5A

Janowitsch Wolfgang

AUT

Ventus 2a

7373

3.

ILR

Barrois Jean-Denis

FRA

ASW 27B

7318

4.

XY

Zube Gintas

LTU

Ventus 2ax

7199

5.

VS

Ghiorzo Stefano

ITA

Diana 2

7164

6.

FH

Ichikawa Makoto

JPN

Ventus 2a

7141

7.

EY

Ruch Christophe

FRA

Ventus 2ax

7114

8.

A

Lutz Andreas

AUT

Ventus 2a

7024

9.

PT

Jeremiasse Francois

NED

Ventus 2ax

7016

10.

1R

Raimond Steven

NED

ASW 27

7002

 
Mistrzowie klasy 18m - od lewej: John Coutts (Nowa Zelandia), Karol Staryszak (Polska), Łukasz Wójcik (Polska).
 
Klasa 18m miejsca od 10. do 4.
 
Pierwsza dziesiątka zawodników w klasie 18m

L.p.

Znaki konkursowe

Pilot

Kraj

Szybowiec

Łączna liczba punktów

1.

PL

Staryszak Karol

POL

ASG 29

7246

2.

AC

Coutts John

NZL

JS-1B

7239

3.

M

Wójcik Lukasz

POL

JS-1C

7163

4.

E1

Cheetham Russell

GBR

JS-1C

7154

5.

UJ

Jonker Uys

RSA

JS-1B

7110

6.

PC

Hartmann Peter

AUT

ASG 29E

7110

7.

PE

Eriksen Peter

DEN

ASG 29E

7071

8.

AJ

Jonker Attie

RSA

JS-1B

7045

9.

ZX

Tichy Petr

CZE

ASG 29

7012

10.

F2

Jeanmotte Yves

BEL

ASG 29

6941

 
Mistrzowie klasy otwartej - od lewej: Andrew Davis (Wielka Brytania), Michael Sommer (Niemcy), Killian Walbrou (Francja).
 
Klasa otwarta miejsca od 10. do 4.
 
Pierwsza dziesiątka zawodników w klasie otwartej

L.p.

Znaki konkursowe

Pilot

Kraj

Szybowiec

Łączna liczba punktów

1.

EB

Sommer Michael

GER

EB 29

7505

2.

80

Davis Andrew

GBR

JS-1C

7452

3.

FC

Walbrou Killian

FRA

JS-1C

7333

4.

EL

Schwenk Uli

GER

EB 29

7300

5.

CD

Aboulin Laurent

FRA

Quintus M

7245

6.

N1

Harvey Peter

GBR

JS-1C

7120

7.

72

Gerbaud Sylvain

FRA

Quintus M

7008

8.

LG

Goudriaan Laurens

RSA

JS-1C

6907

9.

XT

Termaat Ronald

NED

JS-1C

6836

10.

IA

Andersen Jan Walther

DEN

EB 29

6818

 
Na podium kapitanowie drużyn (od lewej) Thomas Levin (Niemcy), Shaun Lapworth (Wielka Brytania), Eric Napoleon (Francja).
 
Klasyfikacja drużynowa

L.p.

Kraj

27.07

28.07

29.07

30.07

2.08

3.08

6.08

7.08

8.08

9.08

Średnia

1.

Wielka Brytania

937.31

900.33

957.86

931.05

822.68

675.00

876.67

851.88

941.69

792.98

869

2.

Niemcy

893.78

842.00

873.74

915.86

878.24

686.00

833.50

850.40

865.32

877.94

852

3.

Francja

922.69

924.06

898.75

903.31

701.46

815.33

734.83

873.41

924.28

803.47

850

4.

Polska

925.29

893.17

940.97

862.79

818.32

730.33

686.00

897.09

902.83

733.82

839

5.

Słowenia

880.85

794.00

868.86

846.48

695.14

683.50

850.50

841.38

899.87

880.22

824

 
Najszybszym pilotem 33. Szybowcowych Mistrzostw Świata został Laurent Aboulin z Francji. W 2 konkurencji w klasie open uzyskał średnią prędkość na trasie wynoszącą 139,9km/h. 
Najszybszy pilot Laurent Aboulin z Francji.
 
Fantastyczną pracę wykonywali codziennie piloci holówek oraz obsługa naziemna, kiedy to 130 szybowców udawało się wypuścić w powietrze w czasie ok.70 minut.
Holownicy 33. Szybowcowych Mistrzostw Świata.
 
Na zawodach można było również podziwiać takie osobliwości sprzętowe, jak choćby szybowiec Concordia charakteryzujący się doskonałością przekraczająca 70 czy JS1 z napędem odrzutowym.
Szybowiec Concordia podczas lądowania - dla porównania na drugim planie szybowiec ASG29 klasy 15m.
 
JS1 z wyciągniętą turbiną umożliwiającą dolot do lotniska w czasie gdy warunki atmosferyczne nie pozwalają na dalszy lot swobodny.